Ada kawan2 fb den nak suruh terangkan pasal ROI membuat pelaburan.. Jadi den berbesar hati nak kongsi tips dan teknik utk anak2 muda yg baru nak up.... Yela golongan generasi Y dan Z... Korang ni lahir semua dah ready... Dah ada pubg.. Ada mybk2... Ada grab.. Ada tik tok.. Mesti korang masih terlena diulik intan oleh gadis2 dlm istagram yg berpakaian tapi bertelanjang... Korang masuk tgk sampai like2 gambar tu dan bila den buka ig ternampak la korang punya like(double click).. Choii la korang... Walaupun aku pernah gi haji... Mau terangkat kopiah atas kepala...aampai benak dok layan gadjet2 korang yg canggih tu... Huhuhu tu belum bab layan movie lagih

Okla cerita pasal ROI dalam pelaburan
Gini.... Cth den ada la beli rumah pada tahun 2003....masa tu baru 2-3tahun kerja.... Masa tu pun takde la. Pandai sgt bab2 kewangan.. Masa tu ada la baca buku tuan azizi ali.. Jutawan dari planet jupiter... Pastu dari situ la aku minat pasal hartanah... Masa tu emas ni takde la org suruh beli... Yg ada bini la suka beli emas...setiap kali balik kg mesti beli emas... Nasib baik x pakai duit aku...

Okla.... Aku beli 1 lot apartment medium range 908sqf berharga 100k... Yela di serdang... Disebabkan kita ni org bumi.. Jd develop bagi la diskaun 8%... Dapat la harga jadi 92k....
Pastu... Dah 3 tahun kerja cukup la nak withdraw duit epf 10% buat byr downpayment
Jadi harga 92k tolak 10% epf 9++k... Dalam 83k buat loan dgn Southern Bank.. Skrg dah tutup.... Dgn bayaran bulanan rm535 selama 30 tahun.. Jadi abis byr dlm tahun 2033 la...
Jadi korang nampak tak berapa ribu duit yg aku keluarkan utk beli aset tu.... Mcm Rm0 je kan...duit minyak dan action utk survey rumah la kan....
Pastu harini agent yg aku lantik utk jual rumah tu bgtau ada seorang mamat ni nak beli dgn harga rm295k... Aku letak rm300k.. Tapi Dia pandai ayat aku sampai aku terpaksa bagi diskaun rm5k free2. Profit aku kepada dia... Aduh.. Takpela.... Cuba korang belajar kira ROI
Beli Modal 10%...rm9k....walaupun boleh claim back @contra dgn duit epf.... Mcm rm0 la kan.... Rm9k tu bole la beli emas dlm 200g...zaman tu harga segram rm45.00

Modal rm9k... Untung rm212k dalam 255% ROI... Pastu pulak... Dah simpan aset tu selama 16 tahun (padahal penyewa yg tolong byrkan walaupun ada la kena topup sebulan 2 -3)... Average 15% la ROI dia setahun.... Betul ke acik kira ni aziz riadi... Average rm13.25k setahun mcm dividen asb ada simpanan 170k dgn dividen 8%

Harap2 mendorong anak2 muda utk terlibat dgn pelaburan hartanah dan kalau korang x jumpa lagi rumah tu.. Korang simpan la duit tu dalam asb ke... Tabung haji ker... EMAS ke.. Perak @ dirham ker.... Baru la boleh korang move ke next step.... Korang jgn fikir sgt pasal mahal... Sebab masa jaman den beli hartanah masa tu pun rm100k mmg mahal di mata manusia... Emas rm45 segram pun. Mmg mahal.... Ok la
Korang yg belajar2 berniaga tu kena kenal fokus kumpul duit.... Yg tgh kerja pun.. Dpt duit simpan dulu.. Ni tak.. Aku tgk korang byk habiskan duit pergi melancong with style.. Makan sedap2 kat kedai2 hipster.. Pastu complain duit takde.. Barang mahal... Korang takde pun insiatif belajar ilmu kewangan.. Ilmu pelaburan.... Yg ada kkrang minat nak masuk scam hartanah yg janji bulan dan bintang.. Okla.. Apa2 kalau korang free... Den ada buat talk hujung minggu ni kat Wisma Pokli boleh la share2 ilmu.... Harap2 ada komen2 yg murni dan membantu anak2 muda maju berjaya.. Berdaya saing dan istiqamah membangunkan diri korang tu

Comments

Popular posts from this blog

3 amalan diberi kekayaan oleh Allah

rahsia tabut sakinah 10 piagam perjanjian antara nabi musa dan harun - AL BAQARAH 248